.
.
.
.
ALLMÄNNA VILLKOR – ITSL SOLUTIONS AB
DEFINITIONER
I dessa allmänna villkor har följande begrepp den betydelse som anges nedan:
Tjänsten avser den digitala Hubs-plattformen som tillhandahålls av ITSL Solutions AB, vilken möjliggör digital kommunikation, dokumenthantering och relaterade funktioner.
Tilläggstjänster avser kompletterande funktioner och tjänster som kan adderas till huvudtjänsten.
E-försändelse avser elektroniska meddelanden och dokument som skickas via Tjänsten. Användare avser Privatanvändare eller Företagsanvändare som nyttjar Tjänsten.
1. ALLMÄNT
Dessa allmänna villkor gäller när ITSL Solutions AB, org. nr [NUMBER] tillhandahåller privatpersoner (”Privatanvändare”) och företag (”Företagsanvändare”) – samlat ”Användare/ Du/Dig” – Tjänsten och eventuella Tilläggstjänster.
När begreppet Tjänsten används i dessa allmänna villkor avses även Tilläggstjänster, såvida inte annat följer av den aktuella bestämmelsen eller det sammanhang där begreppet förekommer. Observera att särskilda villkor kan gälla för tillhandahållandet av vissa Tilläggstjänster, se avsnitt 3 nedan. För att få tillgång till sådana Tilläggstjänster måste Användare acceptera de särskilda villkoren som gäller för Tilläggstjänsten. De
särskilda villkoren och eventuella övriga skriftliga överenskommelser rörande Tjänsten och Tilläggstjänsterna mellan ITSL Solutions AB och en Användare bildar tillsammans med dessa allmänna villkor avtalet mellan ITSL Solutions AB och Användaren (”Avtalet”).
En Användare som väljer att registrera sig för att använda Tjänsten förbinder sig samtidigt att följa dessa allmänna villkor och eventuella andra ordningsregler och instruktioner som ITSL Solutions AB från tid till annan publicerar via Tjänsten. En Användare är även skyldig att iaktta gällande lagar, regler, myndighetsbeslut samt allmänt accepterade etiska och moraliska värderingar vid användningen av Tjänsten.
2. TJÄNSTEN
2.1 Registrering
Användare beställer Tjänsten genom att ansöka om registrering av ett konto i en Hubs-nod eller via något av de registreringsalternativ som ITSL Solutions AB från tid till annan erbjuder.
2.2 ITSL Solutions AB:s kommunikation med Användare
ITSL Solutions AB kan komma att skicka e-post eller SMS till – eller via tjänsten kommunicera med – Användare gällande Tjänsten, information om ändringar i Tjänsten samt information om nya funktioner. Om särskilda kontaktpersoner tillhandahålls av en organisation så är det enbart till dessa ITSL Solutions kommer kommunicera denna information.
2.3 Mottagande av och ansvar för E-försändelser
En E-försändelse anses ha kommit Användaren tillhanda när:
- Den finns tillgänglig i Användarens inkorg i Tjänsten
- Användarens system har bekräftat mottagandet
- Tidpunkten har registrerats i systemets loggar
Avsändaren ansvarar för innehållet i E-försändelserna och att detta överensstämmer med tillämplig lagstiftning.
2.4 Lagring
Elektroniska dokument, innefattande men inte uteslutande E-försändelser, lagras under den tid Användare har ett godkänt konto i en Hubs-nod. Under denna tid ansvarar Användaren själv för vilka elektroniska dokument som denne väljer att radera. De meddelanden som raderas kommer inte längre att vara tillgängliga för Användaren.
2.5 Betalning
Betalning sker löpande i efterskott efter varje månad eller enligt överenskommelse eller det som står i avtalet ovan.
3. TILLÄGGSTJÄNSTER
ITSL Solutions AB har rätt att när som helst introducera och erbjuda Tilläggstjänster. Tilläggstjänster avser tjänster vars nyttjande är frivilligt för Användare och vars syfte är annat än förmedling, tillhandahållande, lagring och administration av E-försändelser. Användare får automatiskt tillgång till sådana Tilläggstjänster som tillhandahålls utan kostnad för Användaren och som inte kräver Användarens samtycke.
ITSL Solutions AB informerar Användaren via Tjänsten när sådana Tilläggstjänster introduceras. Tilläggstjänster som erbjuds mot en avgift eller som kräver Användarens samtycke informerar ITSL Solutions AB Användaren om via Tjänsten. Användaren väljer själv om sådana Tilläggstjänster ska läggas till eller inte.
4. ÄNDRING I TJÄNSTEN
ITSL Solutions AB har rätt att när som helst göra ändringar i Tjänsten. Ändringar kan avse förändringar av den tekniska lösningen för Tjänsten och/eller Tjänstens design och
utformning och kan medföra att vissa funktioner upphör, ändras eller tillkommer och/eller att de tekniska förutsättningarna för åtkomst av Tjänsten ändras. Om ändringar i Tjänsten inte godkänns av en Användare har Användaren alltid rätt att säga upp Avtalet enligt avsnitt
11.1 nedan.
ITSL Solutions AB tillämpar olika nivåer för uppdateringar i Major, Minor samt Patch uppdateringar. Major samt Minor uppdateringar kommer att aviseras minst 4 veckor innan ändringen genomförs samt en ny Major version kommer vara bakåtkompatibel med föregående Major version.
5. TILLGÄNGLIGHET
Tjänsten är normalt tillgänglig 24 timmar per dygn, sju (7) dagar i veckan, året runt. ITSL Solutions AB garanterar en tillgänglighet på 99,5% men ansvarar i övrigt inte för att Tjänsten är fri från eventuella fel, förseningar och/eller avbrott. ITSL Solutions AB förbehåller sig rätten att när som helst tillfälligt avbryta tillhandahållandet av Tjänsten för serviceändamål, t.ex. bugrättningar, underhåll och uppgraderingar. ITSL Solutions AB informerar utvald kontaktperson hos organisationen minst sju (7) dagar innan ett planerat avbrott sker.
ITSL Solutions AB använder sig av en underleverantör för den tekniska infrastrukturen och tillhandahåller motsvarande tillgänglighetsåtagande(SLA) som bifogat SLA dokument från underleverantören.
6. ANVÄNDARENS ANSVAR FÖR ÅTKOMST TILL TJÄNSTEN M.M.
Användaren ansvarar för:
- Att ha för Tjänsten nödvändiga anslutningar och utrustning, bl.a. en fungerande Internetanslutning och digitala enheter och webbläsare som möjliggör åtkomst till Tjänsten.
- Riktigheten i den information som lämnas i samband med registrering och användande av Tjänsten och eventuella Tilläggstjänster.
- Att fortlöpande uppdatera kontaktuppgifter för särskilda kontaktpersoner så att dessa vid var tid är korrekta och att dessa är fungerande för att ta emot information från ITSL Solutions AB.
- Att personlig och användarspecifik information såsom användaridentitet och lösenord eller andra handlingar, certifikat eller enheter som kan nyttjas för åtkomst till Tjänsten förvaras på ett betryggande sätt och inte används av eller avslöjas för någon obehörig. Om en Användare misstänker att sådan information kommit någon obehörig tillhanda eller på annat sätt missbrukas, är Användaren skyldig att omedelbart vidta åtgärd för att begränsa åtkomst till Tjänsten och informera ITSL Solutions AB om den uppkomna situationen.
7. ANVÄNDARENS ANSVAR FÖR ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
Användaren ansvarar för att de elektroniska dokument som Användaren sparar i Tjänsten inte står i strid med tillämplig lagstiftning. Användare får inte använda Tjänsten på sådant sätt att ITSL Solutions AB eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Användare får således inte via Tjänsten hantera elektroniska dokument som gör intrång i tredje parts rättigheter eller terrorism.
Om ITSL Solutions AB misstänker att en Användare använder Tjänsten i strid med detta avsnitt har ITSL Solutions AB rätt att stänga av Tjänsten för Användaren och säga upp Avtalet med Användaren med omedelbar verkan, se vidare avsnitt 11.2 nedan.
8. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
8.1 För Användare
För att kunna uppfylla detta Avtal och tillhandahålla Tjänsten behöver ITSL Solutions AB behandla vissa personuppgifter. Som registrerad har du följande rättigheter enligt GDPR:
- Rätt till information om behandlingen
- Rätt till rättelse av felaktiga uppgifter
- Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”)
- Rätt till begränsning av behandling
- Rätt till dataportabilitet
- Rätt att invända mot behandling
För fullständig information om hur vi behandlar personuppgifter, se vår Integritetspolicy på www.itslsolutions.com.
8.2 För Användare som även är Företagsanvändare
När en E-försändelse når en Företagsanvändares Meddelandetjänst agerar ITSL Solutions AB personuppgiftsbiträde till Företagsanvändaren för lagringen samt eventuell övrig behandling av de eventuella personuppgifter som E-försändelserna innehåller.
Företagsanvändaren är personuppgiftsansvarig för dessa behandlingar och ansvarar i dessa fall för att personuppgiftsbiträdesavtal är upprättat med ITSL Solutions AB.
9. ANSVAR OCH ANSVARSBEGRÄNSNINGAR
ITSL Solutions AB ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att Användaren lämnat felaktig information vid registrering eller hantering av Användarens digitala Meddelandetjänst.
ITSL Solutions AB ersätter endast Användare för skada och skäliga kostnader som uppkommit som en direkt följd av vårdslöshet från ITSL Solutions AB:s sida. ITSL Solutions AB ersätter dock inte Användare för indirekta kostnader, skador eller förluster, såsom t.ex. utebliven vinst eller andra följdskador, såvida inte ITSL Solutions AB har handlat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
ITSL Solutions AB:s maximala sammanlagda ersättningsskyldighet gentemot en Användare är begränsad till det belopp som motsvarar Användarens faktiska betalningar till ITSL Solutions AB under de senaste 12 månaderna, dock maximalt 500 000 SEK per år.
Användare är skyldiga att framställa krav på ersättning till ITSL Solutions AB inom tre (3) månader efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Om en Användare inte gör detta förlorar Användaren rätten att göra kravet gällande.
De rättigheter som tillkommer en konsument enligt tillämplig svensk rätt inskränks inte av vad som föreskrivs om ITSL Solutions AB:s ansvar och ansvarsbegränsningar.
10. FORCE MAJEURE
ITSL Solutions AB är befriat från ersättningsskyldighet eller annat ansvar om skada eller underlåtenhet att handla beror på ett hinder utanför ITSL Solutions AB:s kontroll som ITSL Solutions AB inte skäligen kunde ha förväntas räkna med och vars följder ITSL
Solutions AB inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, innefattande men inte begränsat till t.ex. krig, naturkatastrofer, lockout eller annan arbetskonflikt, brand, avbrott
i energiförsörjning, samt avbrott i driften av elektronisk databehandling som orsakats av ovanstående.
Detsamma gäller om underleverantör till ITSL Solutions AB drabbas av hinder som avses i detta avsnitt.
11. AVSTÄNGNING OCH AVSLUTANDE AV TJÄNSTEN
11.1 Användarens rättigheter
En Användare har rätt att när som helst säga upp Avtalet genom att anmäla till ITSL Solutions AB att Användaren önskar avsluta sin tjänst. Tjänsten avslutas för Användaren och Avtalet upphör den sista dagen som Användaren erlagt betalning för.
11.2 ITSL Solutions AB:s rättigheter
Vid misstanke om avtalsbrott ska ITSL Solutions AB:
- Skriftligen meddela Användaren om den misstänkta överträdelsen
- Ge Användaren 14 dagar att rätta till problemet eller bemöta misstanken till avtalsbrottet
- Om ingen rättelse sker eller förklaringen inte är tillfredsställande, har ITSL Solutions AB rätt att stänga av eller avsluta tjänsten
ITSL Solutions AB har genom skriftlig underrättelse till Användaren rätt att, helt eller delvis, avsluta Tjänsten för en Användare och säga upp Avtalet med omedelbar
verkan om Användaren bryter mot sina åtaganden enligt Avtalet eller mot författning, myndighetsbeslut eller lämnade instruktioner.
ITSL Solutions AB har vidare genom skriftlig underrättelse till Användaren rätt att, helt eller delvis, avsluta Tjänsten för en Användare och säga upp Avtalet med tre (3) månaders uppsägningstid.
ITSL Solutions AB har även rätt att avsluta Tjänsten utan uppsägningstid om Användaren inte betalt för Tjänsten under en period om två månader (2). ITSL Solutions AB förbehåller sig rätten att avsluta och radera data i tjänsten för konton där ingen betalning skett på 6 månader eller mer.
11.3 Dödsfall
Vid dödsfall förbehåller sig ITSL Solutions AB rätten att avsluta tjänsten och radera data i tjänsten för den avlidne Användaren.
12. SEKRETESS OCH INFORMATIONSSÄKERHET
ITSL Solutions AB åtar sig att:
- Upprätthålla strikt sekretess för alla elektroniska dokument och E-försändelser som hanteras i Tjänsten.
- Införa och upprätthålla lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda information från obehörig åtkomst.
- Säkerställa att endast behörig personal har tillgång till information i den utsträckning som krävs för att utföra sina arbetsuppgifter.
- ITSL Solutions AB förbehåller sig rätten att lämna ut information när detta krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.
13. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Samtliga immateriella rättigheter kopplade till Tjänsten, inklusive men inte begränsat till:
- Den tekniska plattformen
- Programvaran och dess källkod
- Dokumentation och annat material
- Varumärken och andra kännetecken
förblir ITSL Solutions AB:s eller dess licensgivares egendom och skyddas av tillämplig immaterialrättslig lagstiftning.
14. ÄNDRINGAR I VILLKOREN
ITSL Solutions AB har rätt att ändra dessa allmänna villkor och särskilda villkor för Tilläggstjänster enligt följande process:
- Ändringar meddelas Användaren minst en (1) månad innan ikraftträdande
- Meddelande sker via e-post och genom information i Tjänsten
- Vid ändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan kortare varseltid tillämpas
- Användaren har rätt att säga upp Avtalet om ändringarna inte accepteras
15. ÖVERLÅTELSE OCH UNDERLEVERANTÖRER
Användarens rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal får inte överlåtas utan skriftligt medgivande från ITSL Solutions AB.
ITSL Solutions AB har rätt att:
- Överlåta Avtalet till bolag inom samma koncern
- Anlita underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden
- Vid anlitande av underleverantörer säkerställa att dessa omfattas av motsvarande sekretess- och personuppgiftsåtaganden
16. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Detta Avtal regleras av svensk lag. Vid eventuella tvister ska parterna i första hand försöka nå en överenskommelse genom förhandling.
Om parterna inte kan nå en överenskommelse ska tvisten avgöras av allmän domstol, med följande process:
- Inledande förhandlingar mellan parterna
- Medling om parterna är överens om detta
- Domstolsprövning som sista utväg
Denna version av villkoren är tydligare strukturerad och använder ett mer precist juridiskt språk samtidigt som den behåller läsbarheten. Den specificerar också tydligare processer och ansvarsområden inom varje sektion.